Konec udělování Cen Alfréda Radoka
Co podle vás znamená konec udělování Cen Alfréda Radoka? Souhlasíte s názorem správní rady NFCAR, že tyto ceny ztrácí svůj význam? Má být cena i nadále udělovana na stejném principu, i když se už nebude jmenovat Cena Alfréda Radoka? SAD vyzýva diskutovať o Radokovi a Ankete kritikov. Stačí pridať komentár na stránke: http://www.svetadivadlo.cz/cz/ankety
Inscenáciou roka 2014 v Čechách sa stala Maryša
Inscenáciou roka 2014 sa v ankete Divadelních novin stala Maryša, ktorú v brnenskom HaDivadle pripravil mladý slovenský režisér Lukáš Brutovský v tandeme s dramaturgom Miroslavom Dachom. Dvojica Brutovský-Dacho sa pozoruhodnými inscenáciami zapísala v minulom roku aj na doma: Polnočná omša, SND; Trnavská skupina, DJP Trnava.
28. kongres AICT – IATC v Belehrade
V dňoch 26. septembra -1. októbra 2016 sa v Belehrade uskutočnil 28. kongres AICT-IATC spojený s medzinárodným festivalom Bitef. Medzinárodná asociácia divadelných kritikov pripravila pre divákov Bitefu dvojdňovú odbornú konferenciu, odovzdala ocenenie Thalia Prize divadelnému umelcovi a kritikovi Femi Osofisanovi, vo štvrtok 29. septembra zástupcovia jednotlivých národných sekcií zvolili nových (aj staronových) reprezentantov. Opätovne sa úradujúcou prezidentkou stala Margareta Sörenson, tajomníkom je už po niekoľkýkrát Michel Vaïs. Desať miest vo výbore na najbližšie dva roky získali Mariko Anazawa (Japonsko), Emmanuel Samu Dandaura (Nigéria), Irina Gogobéridzé (Gruzínsko), Jean-Pierre Han (Francúzsko), Jeffrey Eric Jenkins (USA), Ivan Medenica (Srbsko), Martin Morrow (Kanada), Deepa ...
Po Doskách 2016
Uverejňujeme list Zuzany Uličianskej, garantky cien Dosky, ktorý vznikol krátko po ich 21. ročníku. Milé kolegyne a kolegovia, dovoľte mi, aby som Vám poďakovala za spoluprácu na ankete DOSKY 2016, ktorej najväčším víťazstvom bolo to, že sa tohto roku vôbec uskutočnila. Po oznámení výsledkov rozhodovania komisií Fondu na podporu umenia ako aj grantového systému Bratislavského samosprávneho kraja, v kombinácii s odstúpení dvoch našich komerčných sponzorov, som mala dlho pocit, že jediným profesionálnym riešením by bolo prípravu priameho televízneho prenosu z ceremoniálu za daných finančných podmienok vzdať. Ak u mňa nakoniec prevážila zodpovednosť za udržanie tradície, bolo mi vopred jasné, ...
Monitoring divadiel je v roku 2016 pozastavený
Jedinečný projekt Monitoring divadiel na Slovensku nezískal pre rok 2016 podporu od Fondu na podporu umenia. Preto počas tohto kalendárneho roka nemôžeme zabezpečiť vznik recenzií.
Kde sa ešte píše (a diskutuje) o opere a balete
Ak si svoje názory chcete konfrontovať aj s ďalšími recenzentmi a recenzentkami, ponúkame tip na web Opera Slovakia.
Otvorený list riaditeľke Bábkového divadla na Rázcestí
Vážená pani Iveta Škripková, riaditeľka Bábkového divadla na Rázcestí.
Zo smutného veselé
V ostatnom desaťročí recenzenti a recenzentky pravidelne poukazovali na nedobré umelecké smerovanie Bratislavského bábkového divadla. Pripomeňme stav, v akom sa divadlo nachádzalo v roku 2008, v čase osláv svojho 50. výročia: „Bratislavské bábkové divadlo si v tomto čase určite nezaslúži prívlastok ,vzorová scéna‘, s ktorým pred vyše 50-timi rokmi vznikalo. Jeho repertoár sa tvorí akoby náhodne. Je v ňom veľmi málo inscenácií pre dospievajúcu mládež a žiaden pokus o inscenáciu pre dospelých (hoci to píšu o inscenácii Ču Čin Čau). Bratislavským násťročným určite nenapadne vybrať sa do bábkového divadla. (Ich rovesníci v Nitre, či v Banskej Bystrici si v tamojších bábkových divadlách majú z čoho vybrať.)
Otvorený list predsedovi Banskobystrického samosprávneho kraja
Vážený pán predseda, obraciame sa na Vás v mene obce divadelných kritikov združených do organizácie Slovenské centrum AICT, ktoré je národným členom Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov. Ako divadelní profesionáli dlhodobo sledujeme prácu Divadla Štúdia tanca v Banskej Bystrici. S veľkým znepokojením sme prijali správu o zrušení festivalu Dni tanca pre vás, ktorého 11. ročník toto divadlo pripravovalo. Vedenie divadla na svojej webovej stránke uvádza ako dôvod, že ste nepodpísali zmluvy na čerpanie dotácií, ktoré divadlo získalo od Ministerstva kultúry SR, ba ani zmluvy k ďalším projektom, čím ste ohrozili nielen budúce, ale aj už prebiehajúce aktivity tohto divadla. O prideľovaní dotácií z dotačného programu MKSR rozhoduje ...
Slovenské festivaly získali EFFE label
EFFE (Európa pre festivaly – festivaly pre Európu) je pilotný projekt Európskej komisie, ktorý slúži ako európska platforma pre festivaly v oblasti kultúry. Projekt iniciovala Asociácia európskych festivalov (EFA), organizácia združujúca festivaly v celej Európe. Medzinárodná porota zložená z národných expertov z celej Európy (na čele s Vincentom Baudrillerom, bývalým dlhoročným riaditeľom Avignonského festivalu) vybrala na základe prihlášok festivaly, ktoré najviac spĺňali požadované kritériá – vysokú umeleckú kvalitu, zapojenie miestnych umeleckých komunít a významný vplyv na národnej i medzinárodnej úrovni. Porota udelila značku EFFE 761 festivalom z 31 európskych krajín. Zo Slovenska získalo právo používať toto označenie šesť festivalov: Allegretto Žilina, Bábkarská Bystrica, Divadelná Nitra, Istropolitana project, Kremnické gagy a Melos-Étos. ...