Festivalom žije celé mesto
Medzinárodný divadelný festival vo francúzskom Avignone patrí medzi najväčšie a najstaršie festivaly svojho druhu v Európe. Tento rok sa uskutočnil v dňoch 4. – 23. júla jeho 73. ročník. Festivalová ponuka sa skladá predovšetkým z hlavného programu, ktorý ponúka činoherné i tanečné inscenácie z rôznych končín sveta – ich autormi sú etablovaní i začínajúci umelci. Ten dopĺňa nesmierne bohatý off program, ktorý tvoria stovky inscenácií, performancií a rôznych interdisciplinárnych podujatí, počnúc sólovými výstupmi profesionálov i amatérov cez scénické čítania, vystúpenia študentov z rôznych typov divadelných škôl až po aktivity nezávislých – profesionálnych i poloprofesionálnych zoskupení. Festivalom doslova žije celé historické centrum mesta, ale aj jeho okolie. Na predstavenia, ktoré prebiehajú denne od dopoludňajších do neskorých večerných hodín, sa využívajú desiatky rôznorodých priestorov, pričom mnohé z nich zďaleka nie sú určené na divadelné aktivity.
Výsek z hlavného programu, ktorý sme videli počas našej 6 dňovej návštevy, sa skladal z niekoľkých činoherných a tanečných inscenácií s rozmanitými ideovými i formálnymi východiskami. Na jednej strane to boli technicky nesmierne náročné a vizuálne opulentné inscenácie, medzi ktoré patril aj čínsky Teahouse režiséra Menga Jinghuia. Inscenácia na hranici politického pamfletu, muzikálu a gýčovej šou s množstvom hudobných čísel. Oproti tomu provokatívna, vizuálne pútavá inscenácia Kirilla Serebennikova Outside s mimoriadne zaujímavými hereckými výkonmi z veľkej časti nahých, pohybovo zdatných aktérov o živote a diele kontroverzného čínskeho fotografa a básnika Rena Hanga. Veľkou vizuálnou šou, ktorej prenos, mimochodom, vysielala televízia Arte, bola aj francúzska inscenácia Lewis versus Alica na motívy populárnej knihy Lewisa Carrolla Alica v krajine zázrakov. Pozoruhodnú interpretáciu Aischylovej trilógie Oresteia predviedli študenti École supérieure d’art dramatique du Théâtre national de Strasbourg vo veľmi strohom a chudobnom výtvarnom riešení, ale s dávkou nadhľadu a humoru, ktorému v prvej časti kraľovala predstaviteľka Klytaiméstry. Pre našinca bolo určite kurióznym zážitkom vidieť inscenáciu zo života manželov Oľgy a Václava Havlovcov v podaní francúzskeho poloamatérskeho zoskupenia, ktoré v komornom zložení troch hercov snažilo sa mapovať disidentské spolužitie známej dvojice, avšak mimoriadne sentimentálnym spôsobom. Naopak, nesmierne pútavo, energicky, autenticky a vtipne na divákov zaúčinkovala séria nehercov v inscenácii Granma. Trombones from Havana zoskupenia Rimini Protokoll, ktorí tematizovali životné osudy niekoľkých generácií Kubáncov. Nuž a mimoriadne efektné a obdivuhodné pohybové výkony predviedli pod vedením Wayna McGregora tanečníci v inscenácii Autobiography s príznačným mottom “The body is a living archive.”
Miro Dacho
Návšteva festivalu v Avignone bola zaradená do plánu zahraničných mobilít Slovenského centra AICT, ktoré získali podporu z grantu podaného na Fond na podporu umenia v roku 2019.