V Belehrade o slovenskom divadle
Slovensko je so Srbskom previazané bohatými kultúrnymi a personálnymi vzťahmi. Oba motívy sa spojili v záujme Katedry slavistiky Filologickej fakulty Univerzity v Belehrade, ktorá v Roku slovenského divadla požiadala o prednášky dve členky SC AICT, teatrologičku a estetičku Dagmar Inštitorisovú a muzikologičku a opernú historičku Michaelu Mojžišovú. Ako mnoho iných akcií, aj táto musela byť pre pandémiu presunutá a napokon sa uskutočnila až 27. októbra 2021. Dagmar Inštitorisová v prednáške s názvom 100 rokov Milana Rastislava Štefánika (medzi umením a marketingom) priblížila auditóriu vnímanie a prezentovanie tejto mnohodimenzionálnej osobnosti v dramatickom umení naprieč spoločensky a politickým búrlivým 20. storočím. Michaela Mojžišová vo svojom bloku nazvanom Tŕnistá cesta k slovenskej národnej opere predstavila kľúčových skladateľov a diela slovenskej opernej tvorby, ...
Hudobne o divadelnom festivale
V polovici septembra sa v Plzni bez výraznejších obmedzení a za veľkého diváckeho záujmu uskutočnil 29. ročník medzinárodného festivalu Divadlo. Svoje dojmy z festivalu napísala pre časopis Hudobný život kritička Michaela Mojžišová. Ako ďalej píše, jej ambíciou bolo zachytiť toto dramaturgicky pestré, no prevažne činoherné koncipované podujatie z pozície hudobnej kriticky, pričom potenciál zvoleného uhla pohľadu ju príjemne prekvapil: vo väčšine ňou navštívených produkcií hrala hudba dôležitú rolu. V článku sa venuje napríklad scénickej adaptácii románu Winfrieda Georga Sebalda Austerlítz (2001), ktorú v Divadle mladých v litovskom Vilniuse realizoval slávny poľský režisér Krystian Lupa, a v ktorej hudba Arturasa Bumšteinasa funguje raz ako zvukovo znepokojujúci sprievodca zatemnenými zákutiami Austerlitzovej pamäti, inokedy privanie spomienku na zriedkavé ...
Festival, v ktorom ide o divadlo
Plzeňský festival Divadlo je každý rok výbornou príležitosťou vidieť vybrané svetové inscenácie v relatívne blízkosti Slovenska, napísala pre mesačník kød - konkrétne o divadle kritička Zuzana Ferusová. Okrem nej sa k festivalu v rámci rubriky plus ø mínus vyjadrili Zuzana Uličianska, Martina Mašlárová či Michaela Mojžišová. Posledná menovaná okrem iného ocenila pestrosť festivalovej dramaturgie. "Skvelý Vojtěch Vondráček ako Lucien Chardon prinášajúci totálne relevantnú tému, dušehojivá rekonštrukcia Monteverdiho opery L´Arianna, obdivuhodný rytmus Idomenea, Havelkova výpoved o otrasnom zabudnutom zločine, či smutne zostarnuté 3sestry, " zaradila Zuzana Uličianska medzi "UP" tohto festivalu pre Divadelní noviny: https://www.divadelni-noviny.cz/29-mf-divadlo-plzen-up-down-no-11. Cestu autoriek podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia v rámci projektu medzinárodných mobilít Slovenského centra AICT.
Rossini Opera Festival a daň z pandémie – menej divákov, viac hracích dní
Zaujímavú reportáž Pavla Ungera z predpremiér na Rossini Opera Festival si môžete prečítať na webovej stránke : https://operaslovakia.sk/rossini-opera-festival-a-dan-z-pandemie-menej-divakov-viac-hracich-dni/ Cestu autora spolufinancoval z verejných zdrojov Fond na podporu umenia v rámci projektu medzinárodných mobilít Slovenského centra AICT.
Pridusená správa o nepridusenom divadle
"Festival DIVADLO Plzeň bol jedným z mála kultúrnych podujatí, ktorému sa tento rok podarilo tesne vyhrať preteky s koronavírusom – o dva týždne neskôr by sa (vzhľadom na prudko zhoršenú epidemiologickú situáciu v Českej republike) ani nezačal.
Bratislava – Salzburg – Bregenz a naspäť
„Festivalové centrum stojí v Bregenzi na brehu Bodamského jazera. Javisko, ktoré je efektne vystavané efektne na vodnej hladine, zostalo tento rok bez divákov. Obrovská hlava klauna, ktorá tvorí základ scénografie Rigoletta, sa mohla smiať plánom organizátorov, milovníci tohto titulu si musia počkať do ďalšieho leta.
Netradičné obsadzovanie v Chicagu
Z takmer všetkých predstavení, ktoré som mala možnosť navštíviť v rámci roku Chicagského divadla na pozvanie našich amerických kolegov z AICT, vyskočila téma netradičného obsadzovania. Netradičný kasting. Integrované obsadzovanie. Slepý či dokonca farboslepý výber hercov . Nech to už nazveme akokoľvek, ide o obsadzovanie nejakej úlohy bez toho, aby sme prihliadali na etnicitu, farbu pleti občas dokonca aj na pohlavie. Hrdinovia a hrdinky svetovej dramatickej literatúry sa začínajú hľadajú bez rasových či etnických obmedzení. „Slepé“ obsadzovanie dorazilo už nielen do filmu či módneho priemyslu, ale aj divadla. Festival latinsko-amerického divadla Destinos, ktorý sa koná každoročne v Chicagu môžeme preskočiť, ako priveľmi „tradičný“, keďže ...
Publikum: kultúrna demokracia či demokratizácia?
V dňoch 24. až 27. októbra 2019 sa predstaviteľky Slovenského centra AICT zúčastnili na výročnom jesennom plenárnom zasadnutí partnerskej mimovládnej organizácie IETM – Medzinárodná sieť pre súčasné dramatické umenie.
Watch Now sa prezentovalo Amerike
Voči ostatných festivalovým divadelným produkciám mali naši tanečníci pozičnú výhodu, keďže hovorili univerzálnym jazykom bez potreby prekladu. Produkcia sa však divákom nijako nepodsúvala, ide o pomerne krutý pohľad na odcudzenosť, ktorú so sebou prináša zmechanizovaná spoločnosť, ale už aj aj dlhoročný vzťah ako taký.
Anjeli, bohovia aj hmyz na festivale v Plzni
Existuje jedna hra, o ktorej slovenskí divadelníci dobre vedia, no žiaden slovenský divák ju na domácom javisku nevidel. A predsa patrí k najslávnejším dramatickým textom dvadsiateho storočia a meno jej autora Tonyho Kushnera sa vyslovuje jedným dychom s velikánmi typu Arthura Millera, Tennessee Williamsa či Eugena O´Neila – píše Martina Ulmanová o tohtoročnom festivale Divadlo v Plzni.