(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.data-privacy-src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-58937473-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');

Zahraničné aktivity

Festivalom žije celé mesto

Medzinárodný divadelný festival vo francúzskom Avignone patrí medzi najväčšie a najstaršie festivaly svojho druhu v Európe. Tento rok sa uskutočnil v dňoch 4. - 23. júla jeho 73. ročník. Festivalová ponuka sa skladá predovšetkým z hlavného programu, ktorý ponúka činoherné i tanečné inscenácie z rôznych končín sveta - ich autormi sú etablovaní i začínajúci umelci.

10. septembra 2019|

Festival v Pesare potvrdil svoju značku

Festival v Pesare potvrdil svoju značku   Exkluzívna dramaturgia, svetová spevácka špička, vynikajúci dirigenti – takto opísala tohtoročný Rossiniovský operný festival v Pesare (11. 8. – 23. 8.) operná kritička Michaela Mojžišová v článku pre Hudobný život, ktorý vyjde v jeho septembrovom čísle. Festival oslávil v auguste okrúhle štyridsiate narodeniny a gratulantom opäť podľa nej servíroval bohaté menu. Aj kritik Pavel Unger si myslím, že tento festival potvrdil silu a rešpekt značky. “Štyridsiaty ročník operného festivalu, ktorý v Pesare, prímorskom rodisku Gioachina Rossiniho rozhodujúcou mierou napomohol k renesancii zabudnutej časti skladateľovej tvorby (predovšetkým v žánri opera seria a semiseria), organizátori ...

10. septembra 2019|

Seminár mladých divadelných kritikov v Limoges vo Francúzsku

Seminár mladých divadelných kritikov v Limoges vo Francúzsku Približne v čase, keď sa v Bratislave konal festival Istropolitana, som mala možnosť sa zúčastniť na Medzinárodnom festivale divadelných škôl (Festival international des écoles de théâtre) vo francúzskom mestečku Limoges. V termíne 11. – 17. júna 2018 tu totiž prebiehal workshop AICT pre mladých divadelných kritikov. Pod vedením riaditeľa Medzinárodnej organizácie divadelných kritikov AICT/IATC Jeana-Pierra Hana, divadelného kritika Michela Vaisa (Quebec, Kanada) a profesorky Mariky Anazawa z Tokia sa semináru zúčastnilo spolu desať začínajúcich kritikov zo Slovenskej a Českej republiky, Srbska, Francúzska, Thajska, Islandu a Turecka. Festival organizovalo domovské divadlo Théâtre de l’Union na čele s jeho riaditeľom Jeanom ...

31. decembra 2018|

K najsilnejším zážitkom sa treba pretrpieť

Pražský divadelný festival nemeckého jazyka je príkladom, ako môže niečo také odťažité, nemúzické a suchopárne, ako je medzinárodná politika, celkom konkrétne, dlhodobo a blahodarne pôsobiť na život umeniamilovného jednotlivca. Nebyť politiky systematického česko-nemeckého zbližovania, ktorú naštartovali prvé vlády Česko-Slovenska po Zamatovej revolúcii a ktorá vyvrcholila v roku 1997 založením veľkoryso koncipovaného Česko-nemeckého fondu budúcnosti (Deutsch-tschechischer Zukunftsfonds, počiatočné imanie 85 miliónov eur), nemali by českí diváci pravidelnú možnosť vidieť to najpozoruhodnejšie z divadelnej produkcie po nemecky hovoriacich krajín (hlavne Nemecka a Rakúska, ale aj Švajčiarska a dokonca Luxemburska). Každú jeseň tak už od roku 1996 po celý mesiac pražské divadlá hostia inscenácie, na ktorých pozvanie by jednotlivé divadlo ...

29. januára 2018|

Hlboké divadelné korene argentínskeho humoru

Argentína nemiluje vášnivo len svoju niekdajšiu prvú dámu Evu Perón či svoju bývalú prezidentku, „kráľovnú“ Cristinu, ale aj divadlo. To zistíte veľmi rýchlo zo spontánnych reakcií publika, z profesionálneho majstrovstva mnohých účinkujúcich, ale aj z intenzívnych debát divadelníkov. Pri prechádzkach po Buenos Aires je problém nenatrafiť na žiadny divadelný pútač. A môžete si skutočne vybrať – od honosného Teatra Colon postaveného v eklektickom štýle na začiatku storočia na jednej z hlavných dopravných tepien mesta, až po jednoduché alternatívne scény v menej honosných častiach. Stručne povedané – humor novej vlny argentínskeho filmu, ktorý oceňujú už filmoví diváci po celom svete (vrátane Slovenska, kde v klubovej distribúcii ...

4. decembra 2017|

Z festivalu Divadlo Plzeň No.2: Klasicky neklasicky o klasike a jednom muzikáli

Plzenský festival Divadlo je pre mňa už sedem rokov symbolom kvalitného životobudiča súčasného európskeho divadla hneď v prológu novej sezóny. Veľké svetové mená, profiloví reprezentanti českého divadelného života, a to všetko za necelých päť dní. No klamal by som, keby som tvrdil, že z každoročne nabitého programu každú inscenáciu považujem za sukces mesiaca či nebodaj roka. Ako človeka, ktorý už roky vášnivo číta a uprednostňuje klasiku pred dielami súčasného umenia, ma tentoraz pri príchode na západ Čiech najviac zaujímali práve reinterpretácie klasickej drámy. Ibsen z Ikey i popvidea Už sa popísalo veľa stohov papiera o tom, či je alebo nie je emblémová hra o ženskej emancipácii – Ibsenova Nora ...

22. októbra 2017|

Z festivalu Divadlo Plzeň, No.1: Doba sa vymkla z kĺbov. A z nás sú šialenci

Septembrové divadelné slávnosti – taký by mohol byť podtitul festivalu, na ktorý, ak to okolnosti dovoľujú, cestujem každý rok do Plzne. Zároveň by sa festival mohol označiť za prehliadku najlepšieho divadla krajín Vyšehradskej štvorky. Okrem českých inscenácií sa o najväčšie zážitky aj tento rok postarali maďarské, rumunské a poľské divadlá. Témou, ktorá prepojila tieto inscenácie, je šialenstvo ako výraz (dnešného) sveta verzus šialenstvo v nás. Všetko, len nie pokoj Román Attilu Bartisa Pokoj bol pre mňa nečakaným zjavením. Zohnala som si ho v knižnici po tom, ako som si prečítala program festivalu. Je to príbeh o nemožnosti lásky, o patologických vzťahoch v rodine. Hlavný hrdina v ňom padá až na ...

19. októbra 2017|

Rossini Opera Festival s návratmi aj debutmi a na pamäť Alberta Zeddu

Rodisko Gioachina Rossiniho, prímorské deväťdesiatpäťtisícové Pesaro, po tridsiaty ôsmy raz zoširoka otvorilo brány kompozičnému odkazu slávneho majstra belcanta. Rossini Opera Festival sa uskutočnil v dňoch 10. – 22. augusta, ako zvyčajne, pod patronátom prezidenta republiky. Podporovaný je štátom, regiónom, mestom, bankami, mnohými inštitúciami a individuálnymi sponzormi. Mimochodom, v kapitole Amici del Rossini Opera Festival 2017, čo je – popri priznaniu sa k priateľstvu - tiež istá forma sponzorstva, už figurujú mená troch Slovákov! V tomto roku bolo podujatie dedikované Albertovi Zeddovi, v marci zosnulej dlhoročnej „tváre“ rossiniovských slávností, dirigentovi, muzikológovi, vracajúcemu so spolupracovníkmi skladateľovým zabudnutým operám v kritických edíciách nový ...

5. septembra 2017|

Juhoslovanské divadelné potulky

Maribor Vďaka záverečnej „víkendovke“ festivalu Borštnikovo srečanje v Maribore som čiastočne nazrela do slovinskej divadelnej scény. Festival je prehliadkou domácej tvorby uplynulej divadelnej sezóny a hlavný program má zároveň charakter súťaže. Dopĺňa ho sprievodný program z diel domácej produkcie, línia Mosty (Mostovi/Bridges), ktorá prináša zahraničné inscenácie, a tiež ucelená kolekcia študentských inscenácií. Na výnimočnosti podujatiu pridáva slávnostné odovzdávanie ocenení za pozoruhodné inscenácie a umelecké výkony domácich umelcov, ako aj najprestížnejšieho ocenenia Borštnikov prstan/Borštnik Ring – herecké ocenenie za celoživotné dielo. Napriek krátkosti návštevy sa dojmy z tejto časti festivalu nápadne podobali charakteristike sezóny 2015/2016 divadelnej kritičky a editorky Petry Vidali. Ako kurátorka festivalového programu v programovom bulletine ...

15. decembra 2016|

Multikultúrne dobrodružstvá na seminári mladých kritikov v Istanbule

Semináre pre mladých kritikov organizované Medzinárodnou asociáciou divadelných kritikov – AICT/IATC sú také rozmanité, aké rôznorodé sú jednotlivé krajiny a mestá, v ktorých sa konajú, či festivaly, ktorých sú súčasťou.  Odzrkadľuje sa v nich ale najmä to, akí účastníci sa na nich stretnú a akí podnetní dokážu byť jednotliví lektori. V máji 2016 som sa po prvýkrát zúčastnila semináru AICT/IATC v Istanbule počas Istanbulského divadelného festivalu (İstanbul Tiyatro Festivali), ktorý sa konal už po dvadsiatykrát. Predstavil dvadsaťjeden premiér domácich produkcií (z nich vynikala inscenácia The Moment autora a režiséra Özena Yulu o pacientoch na jednotke intenzívnej starostlivosti, ktorá prostredníctvom zvukových a svetelných efektov vytvorila strhujúcu atmosféru) spolu ...

9. novembra 2016|
Go to Top